Skab værdi for kunden og undgå at spilde tiden

Enhver aktivitet der ikke skaber værdi for dine kunder er i virkeligheden spild! Det kan derfor være godt givet ud at stoppe op, og spørge dig selv om du gør det for kundens skyld eller din egen? Du vil opdage at en stor del af din arbejdsdag går med interne processer, hvor det kan være svært at bevare fokus på kunden. Der findes et par håndfulde af spildtyper, som jeg vil prøve at komme nærmere ind på her:

Overproduktion

Kender du ikke kundens forventninger risikerer du enten at levere for meget eller for lidt. Denne artikel omhandler spild, så jeg vil ikke komme nærmere ind på de situationer hvor du leverer for lidt i forhold til kundens forventninger. Dette vil jeg komme ind på i en af artiklerne om salg! Overproduktion er derimod spild! Du leverer kort og godt for meget i forhold til kundens forventninger og du har unødigt brugt for mange ressourcer. Dette kan også være tilfældet hvor du skal levere et skriftligt oplæg til en kunde eller leder hvor unødige detaljer der ikke er vigtige kan tage din tid.

Dårlige processer

De fleste virksomheder arbejder med processer. Det er dog en kendsgerning at en proces kræver at du ved hvad, hvorfor og hvordan processen fungerer. Og her fejler mange virksomheder ved blot at fokusere på hvad og hvordan en proces fungerer og glemmer totalt at fokusere på hvorfor? Resultatet kan være manglende motivation, manglende overblik, begrænset viden overdragelse og behov for reloops for at genetablere manglende videns overdragelse.

Fejl

“Det er menneskeligt at fejle” hører vi ofte. Men dette er jo ikke ensbetydende med at kvalitetskontrol ikke bør indgå så tidligt som muligt i processen. Fejl skyldes ofte et forkert arbejdsgrundlag, hvor information, uddannelse eller træning ofte er en effektiv løsning.

Lager

Lager betyder stilstand! Måske er der tale om at fysiske varer er placeret på et lager. Eller måske der tale om en pause eller ventetid i leverancen af knowhow eller ydelser til dine kunder. Måske ligger sagen i din indbakke blandt mange andre mails, måske er der tale om store bunker af sager på skrivebordet eller måske er der tale om punkler der vidner om at processerne ikke kører optimalt.

Transport

Om du sender produkter eller sager rundt i virksomheden er det samme. Transport af opgaver er spild! Uanset om det er varer der flyttes i en lastbil, papirer der flyttes til et andet kontor, eller din krop der bevæger sig fra kollega til kollega for at få løst opgaven er transport uhensigtsmæssigt!

Ventetid

Uanset om du afventer en leverance, et svar eller en beslutning spilder du din tid! Ventetid kan også være i relation til problemhåndtering eller utilstrækkelige it-systemer.

Unødvendig bevægelse

Gentagelse af arbejde der allerede er foretaget er en tidsrøver! Måske afventer du et svar eller afklaring der allerede foreligger, men blot ikke er kommunikeret?

 

Comments are closed.